lördag 16 oktober 2010

Jakten

på minimonstret har börjat, fisket har eskalerat i höst. I början var det trögt men de sista turerna med båten har varit fantastiska, men de minsta har lyst med sin frånvaro. Fisken har legat mellan 1,5 till 6 kg. Sista 2 turerna har gett 13 + 20 fiskar och då bara på 3-4 tim fiske :-). Förhoppningsvis görs en längre fisketur i morgon om vädret tillåter. Nu i höst har jag åter tagit mjuka beten till mitt hjärta, 66 gr Storm Slow Sink Curl T. 8 har fungerat helt sjukt bra. Fast den färgen som på bilden var det inte. Det som gör att betet fungerar är den förföriska bakdelen på jiggen som rör sig hela tiden även när betet dalar mot botten.


Finns på rea hos sportfiskeboden för 50 kr, även Dogger i Norrtälje har den för ca 75:-, måste provas.
Ett annat mjukt bete som gav upphov till muntra miner i båten var Alien :-)

personligen trodde jag inte på draget när jag lät den flyga mot vassen, 3 gäddor senare hade jag ändrat uppfattning.  Betet fungerar väldigt bra och jag längtar redan till nästa kast med detta drag, underbart enkelt att följa botten och gäddorna verkar få spel när de ser monstret. Men det krävs jerkutrustning för detta drag bör tilläggas 124 gr dynamit :-). Ett annat mindre problem med dessa drag är att de för eller senare drar en sista suck och smulas sönder i de gröna monstrens vassa käfftar. Och till sist
http://www.dogger.se/ambassadeur-5601c-jb-p-2688-c-593.aspx
Har en sån själv, observer den sjukt grymma rean på rullar nu. Köpte själv den nyligen på Olssons för 1450 eller nått och tyckte jag fick ett grymt bra pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar